הבלוג שלנו

הפארק הלאומי חומות ירושלים - הקדמה

הפארק הלאומי חומות ירושלים (Walls of Jerusalem National Park) הוא שמורת טבע באי טזמניה, האי הגדול באוסטרליה.
הפארק שוכן בצפון האי, כחלק מאזור עצום הכולל גם את הפארק הלאומי המפורסם Cradle Mountain-Lake St. Clair National Park.

שטחו של הפארק הינו 518 קמ"ר והוא נחשב למאתגר, מבודד ומנותק, מה שמושך אליו מטיילים הרפתקניים המעוניינים להתנסות בחוויית הטיול המקומית.
הפארק הוכרז ב-1978 ומדי שנה מבקרים בו אלפי מטיילים.

הפארק מזכיר בצורתו חומות ענק ומכאן שמו.
גם המסלולים, ההרים ונקודות העניין קרויות על שמם של מקומות אמיתיים הנמצאים בעיר העתיקה בירושלים.
כך לדוגמה, ניתן למצוא את Solomon Throne לצד Damascus Gate או ההר הגבוה בפארק, Mt. Jerusalem.

לקריאה מורחבת על הטרק כולל פרטים טכניים, לחצו כאן.

הפארק הלאומי חומות ירושלים
התצפית מהר ירושלים. צילום: אמיר יבנין

הפארק הלאומי חומות ירושלים - מידע כללי למטייל

בפארק הלאומי חומות ירושלים אין הרבה מסלולי הליכה.
למעשה, יש מסלול אחד ארוך שניתן לחלק למספר קטעים.
מכיוון שהפארק כל כך מבודד, חלקים גדולים ממנו אינם נגישים להליכה.

המסלול העיקרי בפארק אורך כ-43 ק"מ ונמשך בין 3-4 ימים.
עם זאת, יש מטיילים שבוחרים ללכת חלקים או להגביר את הקצב ומטיילים יום או יומיים בלבד.

בפארק אין בקתות, ואוהל נדרש.
אמנם יש מקורות מים זמינים, אך גם בנושא זה חשוב לבדוק מראש את תחנות המילוי.
מטיילים רבים בוחרים לשתות ממי הנחלים ולטהר את המים, וזאת האופציה הזמינה ביותר.

המסלול בפארק הלאומי מעגלי, ועם זאת, כאמור, ניתן לקצר או לחלק את הדרך כך שתהיה הלוך-חזור.

ניתן להגיע לפארק אך ורק באמצעות רכב.
גם הכניסה לחניית הרכבים אינה אידיאלית במיוחד, ודרך צרה יוצאת מהעיירה Mersey Forest לכיוון החניון.

כדי לטייל בפארק, יש להזמין מראש אישור כניסה (Tasmania National Parks Pass).
ניתן לקבל פרטים נוספים על המחיר והתוקף כאן.
לרכישת פס, לחצו כאן.

בפארק הלאומי אין קליטה, ועל כן מכשיר לווייני מומלץ מאוד למטיילים.
ניתן לשכור מכשיר איתור (PLB) בעיר הובארט (Hobart) או לונססטון (Launceston), או להגיע עם מכשיר לווייני מישראל, הכולל תמיכה 24/7 ע"י מוקדנים מנוסים.
להזמנת מכשיר לווייני בישראל לחצו כאן.

את מזג האוויר בפארק ניתן לבדוק באמצעות האתר הרשמי של רשות המטאורולוגיה האוסטרלית.
לכניסה, לחצו כאן.

טיול לאוסטרליה
"הכותל המערבי" מהתצפית ב-Solomons Throne. צילום: אמיר יבנין

סיפור הדרך של המטייל אמיר יבנין

יום 1

ישנו בלילה לפני בעיירה Mole Creek בחניון חינם.
Mole Creek ממוקמת על אם הדרך בין לונססטון לפארק, ומרוחקת כ-45 דקות נסיעה מחניית הרכבים של הפארק.
המקום ממש יפה אבל יש שם רק שירותים אז צריך להתארגן על מים לטיול לפני.

בבוקר לקחנו את הזמן בהתארגנות יחסית לאט, עצרנו לקנות קפה ונסענו לחניה ממנה מתחיל המסלול.
התחלנו ללכת רק בסביבות 11:30.

מהחניון יש טיפוס של בערך שעה וחצי ביער עד Solomons Jewels.
זאת העליה הכי קשה במסלול (250 מטר לגובה) ומשם הוא די מישורי חוץ מהעליות לפסגות אותם עושים בלי ציוד.
למה הכוונה? רוב הסיכויים שאף אחד לא ייגע לכם בתיק, ולכן מטמינים אותו בקרבת העלייה.
עולים עם מים, בגד חם ומצלמה וללא משקל עודף כדי להקל על ההליכה.

ממשיכים בהליכה במישור עוד חצי שעה עד לאתר הקמפינג הראשון – Wild Dog Creek.
הרבה חונים שם ועושים טיול כוכב אבל לדעתי חבל כי החניון השני הרבה יותר יפה וההליכה אליו קלילה.

מכאן מתחיל החלק היפה באמת של המסלול, מרחב פתוח ונוף של הרים.
הליכה של 40 דקות עד Damascus Gate כשבדרך רואים את הכותל המערבי (יותר שווה משלנו אם תשאלו אותי).
כאן יש 2 מסלולי צד לשתי פסגות, כל אחת מהן 30 דקות לכיוון, משאירים את התיקים למטה והעלייה די קלה.
הפסגה הראשונה נקראת "המקדש" (The Temple).
אני ממליץ להמשיך עוד טיפה אחרי הפסגה לצד השני ושם נפתח נוף קסם לעמק ול-Mt. Jerusalem!
אני פחות התלהבתי מהפסגה השנייה שנקראת Solomons Throne, אבל אם יש לכם זמן אז למה לא.

חזרנו לשער דמשק לאסוף את התיקים ומכאן הליכה של בערך 15-20 דקות עד אתר הקמפינג השני בפארק, Dixons Kingdom.
האתר ממש יפה וגדול עם דשא בכל מקום ככה שיש מלא מקומות לאוהלים.
יש גם בקתה קטנה במרכז שאפשר לבשל בתוכה אם יש רוח.
שימו לב שיש שירותים ואין ברז מים אבל יש נחל ליד.
נראה שהמים טובים לשתיה אך טיהרנו ליתר בטחון.
בקרבת אתר הקמפינג יש מלא וולבי וכמה פוסומים אז לא להשאיר אוכל וזבל בחוץ.

בגלל שהיה יום יחסית קליל החלטנו לעלות ל-Mt. Jerusalem לשקיעה. העלייה די פשוטה.
אורכה 2 ק"מ וזמן ההליכה הוא בערך 40 דקות לכיוון עם נוף מדהים – לא לוותר!
חזרנו לקמפ בחושך וכולם כבר ישנו (ועוד לא 21:00!).
בישלנו והלכנו לישון גם.

הפארק הלאומי חומות ירושלים
שנ"צ קצר על רקע הנופים המדהימים של הפארק הלאומי חומות ירושלים. צילום: אמיר יבנין

יום 2

אני אקדים ואגיד שהיום השני קצת יותר קשוח.
אמנם אין עליות קשות אבל ההליכה היא באדמה בוצית אחרי גשם ובהמשך גם דרך סבך די צפוף וקוצני.
המסלול גם לא הכי ברור וצריך יכולת ניווט בסיסית בשביל להבין לאן ללכת כשאין סימונים.

קמנו יחסית מאוחר והופתענו לגלות שרוב האנשים עדיין באתר הקמפינג למרות שהם הלכו לישון סופר מוקדם. התארגנו ליציאה והתחלנו ללכת לכיוון Lake Ball.
ההליכה לקחה כשעה באדמה קצת ביצתית (אחרי הגשם כנראה שמאוד קשה לא להרטב שם) ודרך חורש טבעי.
עוד שעה של הליכה יותר קלילה ביער והגענו ל-Lake Adelaide שהוא השיא של היום השני.
חנינו שם לצהריים ונכנסנו לאגם, מאוד פסטורלי ויפה.

ההליכה אחרי האגם הייתה לא פשוטה, עברה בהרבה מאוד קוצים ובמקומות רבים המסלול לא מסומן ולא מאוד ברור.
בנוסף לכל זה אין נוף או משהו מרשים בדרך מלבד כמה מקומות שבהם העמק קצת נפתח ואפילו אפשר לראות את Mt. Ossa, ההר הגבוה בטזמניה שנמצא בתחומי טרק ה-Overland.

ההליכה עד ל-Lake Loane לקחה שעתיים ומשם בערך שעה-שעה וחצי עד לתחילת המסלול כשבחלק הזה המסלול חוזר להיות פשוט וקליל שוב.

טזמניה
אגם אדלייד. הדרך יכולה להיות בוצית ואף לא עבירה. צילום: אמיר יבנין

סיכום החוויה בפארק הלאומי חומות ירושלים

כאמור, הפארק לא מתאים לכל מטייל.
נדרשות יכולות ניווט בסיסיות, וגם תוואי השטח עלול להיות בעייתי.

מספר המטיילים בפארק לא גדול ואתם עלולים למצוא את עצמכם הולכים חצי יום בלי לראות נפש חיה.
לא לכולם זה מתאים.

אם החלטתם לטייל בטזמניה ללא רכב, ההגעה לפארק תהיה בהחלט בעייתית.

ועם זה נשמע כאילו ההמלצה היא לא לטייל בפארק – ממש לא!
הפארק מדהים, הנופים מטריפים והרפרנס לירושלים וארץ ישראל בהחלט הופך את ההליכה בו למעניינת לא פחות.

הדגש החשוב ביותר צריך להיות על ההכנה למסלולים בפארק.
חשוב לבדוק את מזג האוויר, לתכנן את מרחקי ההליכה ולהעריך את הכושר הגופני.

מומלץ להיעזר במרכז המבקרים בלונססטון או בדבונפורט (Devonport, למי שמגיע ישירות מהמעבורת) ולהצטייד במפות וסיפורי דרך מפורטים.

לדף האינסטגרם של אמיר יבנין.

בקתת Dixon Kingdom. חובה להגיע עם אוהל אם מתכננים יותר מיום. צילום: אמיר יבנין

לראש העמוד

נשארים מעודכנים!

רוצה לקבל המלצות, טיפים ועדכונים לפני כולם?
מומלץ בחום להצטרף לרשימת התפוצה של אתר המטיילים לאוסטרליה וניו זילנד.

אנו נשלח לך את המידע הכי מעודכן שיש!