הבלוג שלנו

גיב ריבר רואד - הקדמה

לכל אחד מאיתנו יש רגעים שבהם אנחנו ננעלים על משהו.
זאת יכולה להיות פרסומת למוצר, שירות שהתנסינו בו לראשונה ונדלקנו או תמונה שמטריפה את הדמיון.
זה בדיוק מה שקרה לי ב-2013 כשהתחלתי לחקור ולבדוק היכן ארצה לטייל אחרי הצבא.

כל אתרי האינטרנט בישראל שהתייחסו לאוסטרליה טחנו שוב ושוב את אותם המקומות והמסלולים.
הסתכלתי על המפה, ותהיתי איך יכול להיות שבמקום כ"כ גדול, יש אזורים שלמים שהמטייל הישראלי בכלל לא מכיר.

זה סקרן אותי, רציתי לדעת עוד.
המשכתי לנבור ולנבור, עד שזה הגיע.
לאחר מספר כתבות ובלוגים באנגלית, מצאתי סיפור דרך שדיבר כולו על צפון-מערב אוסטרליה.

לפני שניכנס לעומק המאמר ואציג בפניכם את גיב ריבר רואד ואת הקימברלי, אתעכב מעט על התחושות.
ברגע ששמעתי בפעם הראשונה על הקימברלי, ידעתי שאגיע לשם.
לא עניין אותי יותר אם אבקר במקומות כמו סידני או שונית המחסום הגדולה, שעליהם שמעתי רבות.
הפכתי את כל הסדר כדי לוודא שאני מגיע לקימברלי בזמן המתאים, ובתקווה גם עם האנשים הנכונים.
היו לי ציפיות גדולות, אדירות!

על מערב אוסטרליה כבר כתבתי בעבר, אבל זה היה באופן כללי ולא ספציפי לאזור מסוים בה.
ניתן לקרוא את הכתבה בלחיצה כאן.

ועכשיו, נצלול לחבל הארץ שעד היום עושה לי פרפרים בבטן…

קימברלי (Kimberley) - תעודת זהות

הקימברלי הוא אזור בצפון-מערב אוסטרליה המשתרע על שטח של 423,517 קמ"ר.
פי 3 מאנגליה ופי 19 מישראל!
מצפון ומערב הוא מוקף באוקיינוס ההודי וים טימור, מדרום באזור הנקרא פילברה (Pilbara) וממזרח הגבול עם הטריטוריה הצפונית.

על אף גודלו, בקימברלי מתגוררים בין 40-50 אלף תושבים, תלוי עונה.
מחציתם מתרכזת בעיירה ברום (Broome), עיירת מטיילים פופולרית, ואילו השאר מפוזרים בין עיירות שונות.
רוב תושבי הקימברלי הם ילידים אבוריג'יניים.

מזג האוויר בקימברלי הוא טרופי.
בין החודשים נובמבר-מאי מתרחשת העונה הרטובה.
עונה זו מתאפיינת בטמפרטורות ולחות גבוהות, סופות ציקלון ומשקעים רבים.
על מזג האוויר באוסטרליה אפשר לקרוא גם כאן.

העונה היבשה מתרחשת בין החודשים מאי-נובמבר.
במהלך חודשים אלו, מזג האוויר נוח יותר, הלחות יורדת והמשקעים נמוכים.

הקימברלי הוא הכלאה בין מדבר לבין סוואנה.
לצד תקופות יבשות ולוהטות, ישנם גשמים עזים המציפים את האזור למשך תקופות ארוכות.

בקימברלי חיים מיני בעלי חיים רבים, כגון תנינים, כלבי דינגו, נחשים, עקרבים, קנגורו, וולאבי ועוד.
הסביבה הלא מיושבת והמרחבים העצומים מעניקים לבעלי החיים הללו כר פורה להתרבות ולחיים כמעט ללא התערבות אנושית.

מרבית הדרכים בקימברלי הן דרכי עפר וחול.
את האזור חוצה כביש 1, המחבר בין מערב אוסטרליה לטריטוריה הצפונית, אך מלבדו ומלבד כבישים מקומיים, מרבית התנועה עוברת בדרכים לא סלולות.

התושבים בקימברלי מתפרנסים בעיקר מתיירות, עבודה במכרות, בנייה וחקלאות.

קימברלי

עושים את כל הדרך בשביל ה-דרך

המטיילים שמגיעים לקימברלי מגיעים בד"כ לשם מטרה אחת מרכזית – לחצות את הגיב ריבר רואד (Gibb River Road).
זו הייתה בדיוק גם כוונתי.
בסיפורי הדרך שקראתי, הדרך תוארה כדרך אכזרית וקשה שמצריכה הכנה מכנית ומנטלית.

את הטיול שלי באוסטרליה התחלתי בפרת', מרחק של 2,400 קילומטרים מברום.
הצטרף אליי חבר טוב מהצבא בשם בלייז, שעבד באוסטרליה ונענה לאתגר.
התכנון הראשוני היה בכלל להתחיל לבד בשם יצר ההרפתקנות, אך הבנתי מהר מאוד שהמציאות חזקה מכל דמיון.
רכשנו ג'יפ בעיר הגדולה וקיווינו שהניסיון המועט שלנו ביחד עם קארמה טובה יעשה את העבודה.

עד שהגענו לברום, עבר כמעט חודש שלם של חוויות בלתי נשכחות, אותן נשאיר למאמרים אחרים.
לאחר שבוע מדהים בברום, שכלל המון אלכוהול, מסיבות ושיזוף מתקדם, החלטנו שהגיעה העת לצאת להרפתקה שלשמה התכנסנו ועבורה עשינו את הדרך הארוכה.

במהלך הנסיעה לצפון-מערב אוסטרליה, נעזרנו במכרים ומטיילים אחרים שפגשנו בדרך.
הם עזרו לנו לתכנן את מספר הימים המומלץ ונתנו טיפים מניסיונם לגבי אופן ההכנה האידיאלי.

חשוב לומר – אנחנו לא בשנות ה-70 ללא אמצעים טכנולוגיים ואינפורמציה גלובלית.
ועם זאת, הקימברלי הוא אזור שהטכנולוגיה היא לא הכלי העיקרי.
למעשה, מרבית הקימברלי ללא קליטה סלולרית, וכאמור, גם הדרכים לא במצב טוב.
זה לא בהכרח מעיד על הזנחה, אלא על דרך חיים מסוימת שמקדשת את האותנטיות ואת החיים לצד הטבע ולא במקומו.

Gibb River Road

Gibb River Road, או ה-GRR, היא דרך החוצה את הקימברלי ואורכה 660 ק"מ.
היא חלק מה-Savannah Way, הנמתחת מברום לקיירנס (Cairns) שבצפון-מזרח אוסטרליה, וללא ספק נחשבת לאחד המקטעים המורכבים שבה.

הדרך מתחילה (או מסתיימת) בעיירה דרבי (Derby) שבצדה המערבי, ואילו בצדה המזרחי זוהי העיירה ווינדהם (Wyndham).

מתוך 660 ק"מ, גיב ריבר רואד סלולה בקצותיה מספר קילומטרים קצר, ולכן רק רכבי שטח יכולים לעבור בה בבטחה.
לאורך הדרך אין ערים או עיירות, אלא תחנות (Stations), המספקות אוכל, דלק ומקום לינה למטיילים בה.

היא מרוחקת כ-2,600 קילומטרים מפרת' (Perth) וכ-950 קילומטרים מדרווין (Darwin).

הדרך נוצרה בשנות ה-60 של המאה הקודמת לצורך העברת בקר מהחוות אל הנמלים.
היא חוצה נהרות ונחלים ומתפצלת במרכזה לדרך נוספת העולה עד לעיירה קלומבורו (Kalumburu).
לא נדרש כל אישור רשמי כדי לנסוע בה, אך כאמור, היא לא מיועדת לכל אחד.

אל תבנו על קליטה סלולרית לאורך הדרך (למעט בנקודות בודדות בתוך התחנות), ומחירי האוכל והדלק בה הם מהגבוהים באוסטרליה.

תוכלו ללון בתחנות ובנקודות קמפינג מוגדרות לאורך הדרך.
מטיילים בתקציב גבוה לנים בד"כ בריזורטים ייעודיים (ויקרים) המופעלים באופן פרטי ולפי דרישה.

כאשר יש הצפות בעונה הרטובה, הדרכים חסומות למשך ימים ארוכים ואספקה נכנסת באמצעות מסוקים ומטוסים קלים.

גיב ריבר רואד
הכניסה לגיב ריבר רואד מהצד המערבי.

מתכוננים לגיב ריבר רואד - ההבדל בין חוויה לאכזבה

נתחיל מהסוף – אין להקל ראש בהכנה לפני היציאה לדרך.
כל טעות קטנה יכולה להיות פטאלית.
כל זלזול בהוראות או בהמלצות יכול להוביל לתוצאות הרסניות וקשות.
גם בימינו, עם כל הטכנולוגיה והשכלולים, דברים רעים יכולים לקרות.

אין כאן כוונה להניא או לשכנע מטיילים לא להגיע, להפך.
המטרה היא להכין כל מטיילת ומטייל לאופי הדרך, לתנאים הקשים, ולסייע בקבלת ההחלטה הסופית.

מאיפה מתחילים?

ראשית, רכב.
כאמור, הדרכים אינן סלולות ולכן נדרש רכב שטח בעל עבירות גבוהה.
תנאי הדרך משתנים בהתאם לכמות הגשמים שירדה בעונה הרטובה.
גם בשיא העונה היבשה עלולים להיות מקטעים או חציית נהרות שתצריך תפעול נכון ומקצועי של הרכב.

חשוב לבדוק את תקינות ומהימנות הרכב.
יש לקחת אותו למוסך לפני הכניסה לדרך (גם אם הוא נבדק חודש לפני) ולוודא שכל מערכות השטח תקינות.
מומלץ לבצע את הבדיקה בברום ולא בדרבי (אם באים ממערב) עקב היצע המוסכים והמחירים בהתאם.

אם אינכם בטוחים לגבי תפעול הרכב בפועל, רצוי להיעזר במוסך או באדם אחר שמבין.
זו לא בושה לשאול, אבל זה מסוכן ולא אחראי להיתקע באמצע הדרך ללא אפשרות להיחלץ באופן עצמאי.

עצמאות היא שם המשחק ב-GRR.
המרחקים העצומים עלולים להוביל לשעות שלמות של עמידה במקום.
תפעול תקלות בסיסיות הוא מצרך נדרש בקרב מטיילים, וגם לשם כך ניתן להיעזר בהדגמה במוסך.

חלקים ואביזרים

אם יקרה משהו (או כשיקרה משהו), חובה להיות מוכנים.
גם המכונאי הטוב בעולם לא יוכל לעבוד ללא כלים מתאימים.

יש לוודא כי ברכב יש את האביזרים הבאים:
1. גלגל רזרבי אחד לפחות (המחמירים ייקחו שניים)
2. משאבה
3. ג'ק תקין
4. ערכה לתיקון פנצ'רים בשטח
5. 2 ג'ריקנים של 20 ליטר עבור דלק
6. ג'ריקן 20 ליטר עבור מים (לא לשתייה – בישול, ניקיון, מכניקה)
7. אוהל למקרה חירום
8. את חפירה
9. שמן מנוע
10. מכשיר לווייני
11. מפות ידניות
12. מטענים ניידים

הכנה נאותה לתנאי השטח הבעייתיים ביותר תפתור את רוב הבעיות הראשוניות.
לאורך הדרך יש מוסכים קטנים בתחנות השונות, אך בד"כ המחירים בהן יהיו אסטרונומיים.
לכן, עדיף להשתמש בהם רק במקרה שאין ברירה.

אם אתם מגיעים מפרת'/דרווין, וודאו כי רוב הציוד נקנה כבר בהן.
זה יאפשר בדיקה וניסוי בזמן אמת של כל האביזרים השונים ויחסוך מאות דולרים.
כבר קרו מקרים (ולמדתי על בשרי) שבהם הועברו אליי אביזרים שונים, שבשעת הצורך התגלו כלא שמישים.
עוגמת הנפש והזמן יכולים להיחסך משמעותית אם תשקיעו בדברים האלו מראש.

דלק ואוכל

דלק ואוכל ב-GRR הם שני המצרכים החשובים ביותר, וגם היקרים ביותר.
בעוד שליטר דלק בברום יעלה סביבות 1.4 דולר, ליטר דלק לאורך ה-GRR עלול לעלות פי 2.
בעוד שחלב בסופר בברום יעלה סביבות 1 דולר, חלב לאורך ה-GRR עלול לעלות פי 5.

הגיעו מראש עם כמות אוכל שתספיק לכל ימי השהות ב-GRR.
עדיף להגיע עם אוכל יבש שאינו דורש קירור ונשמר לזמן רב.
אם החלטתם שבא לכם להתפנק על סטייק טוב או לסחוב מוצרי חלב, הקפידו לצאת עם מקרר רכב או לחילופין תכננו את אכילתם ביומיים הראשונים.

לגבי דלק, אין הרבה ברירות – תיאלצו לתדלק לפחות פעם אחת לאורך הדרך, בייחוד אם תחליטו להגיע גם לצפון הקימברלי.
ובכל זאת, אפשר לצמצם עלויות.
נקודות התדלוק האחרונות הן בדרבי (ממערב) או בווינדהם (ממזרח).

בדרך, אל תגיעו למצב בו יש לכם פחות מרבע מיכל דלק והג'ריקנים ריקים.
דברים לא צפויים כמו מחסור בדלק בתחנות יכולים להיות הרי גורל בזמן אמת.

לינה

הלינה ב-GRR יכולה להתאים לכל סוגי המטיילים.
ניתן למצוא לינה באתרי קמפינג חינמיים המפוזרים לאורך הדרך ובכך לחסוך עלויות לינה.
מצד שני, באתרים אלו אין כלום מלבד חול ובמקרים מסוימים, צל.

אופציה נוספת היא לינה בתחנות השונות, אשר ישמחו לספק לכם מקלחת חמה ומטבחון שטח.
חלק מתחנות אלו חולשות על אזורים גדולים, ובהם מסלולי הליכה ובריכות לבאי החווה בלבד.
זו יכולה להיות דרך נהדרת להכיר את המקומיים ולשמוע מעט על החיים בקימברלי.

אם אתם מכוונים ללינה ברמה גבוהה, הכינו את הארנקים.
לא רק שאין הרבה מקומות לינה ברמת בית מלון, הם גם עולים כמו לילה במלון 10 כוכבים.
ההיצע הנמוך, עלויות התחזוקה והביקוש הגבוה בחודשי השיא יוצרים אינפלציית שיא במחירי הלינה.

וולינגטון
הרכבל של וולינגטון. לחובבי הנופים והפארקים.

סכנות

מלבד הסכנות בדרך עצמה, כגון התהפכות או תקלות ברכב, חשוב להכיר את הסכנות הטבעיות.
כאמור, בעלי החיים בקימברלי מסתובבים באופן חופשי.
אין גדרות, אין מחסומים, הכל טבעי לחלוטין.

רצוי ללון בתוך הרכב או באוהל מעליו ולא באוהלי קרקע.
יתרון הגובה הוא גם עניין בטיחותי.

בנוסף, חשוב לנקוט משנה זהירות בכניסה למקורות מים.
אם יש שלט שמתריע על הימצאות תנינים – לא נכנסים!
אם יש ספק קטן שיש תנינים במים, גם ללא שלט – לא נכנסים!
במידה ואתם מתכוונים לחצות נהר, ומפלס המים גבוה (מעל חצי מטר), או שהזרם חזק מדי – לא נכנסים!

לאורך ה-GRR נחלים ונהרות רבים.
בעוד שבישראל אנחנו כמעט ולא נתקלים בחציית מקורות מים (למעט שיטפונות נקודתיים), באוסטרליה זה נפוץ מאוד.
לעיתים רוחב הנהר יהיה כ-100 מטרים, והחצייה חייבת להיעשות בזהירות ובאחריות.
חובה להפעיל את מערכת השטח, חובה להיות בערנות מרבית.

הסרטון הבא ימחיש בצורה מקצועית כיצד חוצים נהר בצורה בטוחה.

סכנה נוספת היא סכנת התייבשות.
על אף הגשמים שיורדים בעונה הרטובה, ה-GRR הוא אזור חם.
חשוב לוודא שיש ברכב לפחות 3 ליטר לאדם ליום, ולחדש את האספקה בתחנות השונות.
גם במקרה הזה, קנייה מראש של מים בעיירות הצמודות ל-GRR תחסוך בעלויות ובזמן.

כדי לא לקחת סיכונים מיותרים, מומלץ (ויש יגידו אף חובה) לצאת עם מכשיר איתור לווייני.
אם הרכב שכור, ניתן לשכור גם מכשיר לווייני, אך הדרך הטובה ביותר תהיה לקחת מכשיר לווייני עוד מהארץ.
ניתן ללחוץ כאן ולשכור מכשיר לווייני דרך חברת מגנוס, החברה המובילה בישראל בתחום החילוץ והאיתור.

נקודות עניין לאורך גיב ריבר רואד

הגענו לחלק המעניין באמת.
עם זאת, לא נוכל לעבור על כל המקומות ולכן נסתפק בחמישה מקומות מומלצים לעצור בהם לאורך הדרך.

Windjana Gorge

ערוץ הנחל ממוקם בחלקה המערבי של הדרך.

מסלול הליכה בן 3.5 קילומטרים יוביל אתכם לאורך הנחל, שם תוכלו לאתר תניני מים מתוקים משתזפים להנאתם.
בסמוך לנחל ישנו אתר קמפינג בתשלום, אותו מומלץ להזמין מראש עוד לפני ההגעה (בד"כ יהיה הלילה הראשון או האחרון).

גיב ריבר רואד
Windjana Gorge - הקימברלי נחשף בשיא יופיו כבר בהתחלה.
Bell Gorge

ערוץ הנחל המפורסם ביותר ב-GRR מוביל לבריכה גדולה ומרעננת הנקייה מבעלי חיים ומאפשרת רחצה לכל אורך היום.
הדרך אל הבריכה קצרה וקלילה, אך יש להיזהר מהחלקות ונפילות.
אתר קמפינג בתשלום נמצא בסמוך לנחל.

קימברלי
Bell Gorge. נקודת שחייה פופולרית מאוד בעלת נגישות גבוהה.
Manning Gorge

ערוץ הנחל ובריכת השחייה נמצאים במרכז ה-GRR ובסמוך לתחנת Barnett, המספקת שירותים לנוסעי הדרך.
הכניסה בתשלום, אך כוללת גם שימוש במתקני התחנה (כולל לינה במידת הצורך).
כדי לחצות את אחד הנחלים בדרך, יש להשתמש בסירה הנמצאת במקום.
הסירה מחוברת באמצעות חבלים לשתי גדות הנחל, ויש למשוך את עצמכם מצד לצד כדי להמשיך.

גיב ריבר רואד
Manning Gorge. מזכיר את הצוק של סימבה עם בריכה למטה.
Mitchel Falls

ה-GRR מתפצלת לדרך צפונית הנקראת Kalumburu Road.
במעלה דרך זו, לאחר 3-4 שעות נסיעה, תגיעו אל הפארק הלאומי Mitchell Falls.
מטיילים רבים מוותרים על דרך זו עקב זמן קצר או רצון לחסוך בעלויות.
בעיניי זו דרך מצוינת (תרתי משמע) לגלות עוד חלקים בקימברלי.

מפלי Mitchell הם למעשה שלושה מפלים אותם ניתן לראות בתצפית נהדרת או בטיסה מוסקת.
השחייה בבריכה התחתונה אסורה עקב הימצאות תניני מים מלוחים.

גיב ריבר רואד
מפלי Mitchell. יציאה מהדרך הראשית לאזור מרוחק ואתגרי.
Emma Gorge

ערוץ הנחל נמצא במתחם הנקרא El Questro, בצדה המזרחי של ה-GRR.
המתחם עצמו בתשלום (לא זול).

במקום אפשרויות לינה בכל הרמות וסיורים מאורגנים.
אופציה זו מתאימה במידה שתהיו מעוניינים ברמת טיול גבוהה יותר.
לחילופין, זוהי אפשרות מעולה לאלו המחפשים טעימה בלבד מה-GRR (ואינם מתכוונים לחצות את כל הדרך).

גיב ריבר רואד
Emma Gorge. מים צלולים וקרירים באמצע הסוואנה.

בחזרה לסיפור שלי

ה-GRR היא כנראה לא היעד הכי נוצץ בטיול.
היא לא בהכרח מצטלמת יפה כמו בית האופרה, לא מרשימה כמו Fraser Island ואין בה את השיק של אולורו, אבל היא ענתה כל הציפיות שלי!
היא פראית, מאתגרת, מרוחקת, מבודדת, מעניינת וממכרת.
דמיינתי אותה כחבל ארץ קשוח, והמציאות הייתה מדויקת.
חלמתי על תנינים שמסתובבים חופשי, על דינגו שבאים לרחרח, על נחשים שעוברים מתחת לרגליים, והמציאות הייתה מדויקת.

הרגשתי בסוף העולם, הרגשתי חופש אמיתי.
ב-GRR אף אחד לא ימצא אותך אם אתה לא רוצה שימצאו אותך.
היה נדמה לעיתים קרובות שאנחנו היחידים בתוך תא השטח העצום הזה.
אני זוכר שאפילו אמרתי לבלייז שאני בספק אם היו אי פעם ישראלים שנסעו איפה שנסענו.

ולצד החוויות המדהימות, חלק נכבד מהכתוב פה מבוססים על דברים שהיינו יכולים לעשות אחרת.
בדיעבד, לא יצאנו מוכנים ב-100% ובמזל חזרנו בשלום.

לא הערכנו נכון את מרחקי הנסיעה, והעייפות הייתה מכרעת.
בדרך חזרה מ-Mitchell Falls אל הדרך הראשית כמעט התהפכנו.
לחלק ממקורות המים נכנסנו בלי תשומת לב יתרה, ולא לקחת בחשבון שאם יש ספק, אין ספק.

עברנו את הדרך ללא פנצ'ר אחד, מזל של מתחילים.
לא נזקקנו לעזרה חיצונית, והרכב עבר את כל מכשולי המים האפשריים.

ביקרנו בכל המקומות שתכננו, ובסה"כ בילינו כשבוע שלם בחבל הארץ המדהים הזה.
מעטים מגיעים אליו, בטח מישראל, אבל המאמר הזה נוצר למטרה אחת – לצאת מהקופסה ולגלות מקומות חדשים!

חקרו היטב לפני היציאה לשטח.
עשו את שיעורי הבית הנדרשים (המאמר הזה הוא התחלה מצוינת).
התייעצו עם האנשים שמכירים את השטח מניסיון ואל תתביישו לעצור ולהבין שזה לא מתאים.

ה-GRR הוא מקום יפהפה אך אינו מתאים לכל אחד.
יש בו קסם מצד אחד, וסכנה אדירה מצד שני.
טיילו בזהירות ואל תשכחו שמחכים לכם בבית!

טיול לאוסטרליה
רגע לפני כניסה לעוד מקור מים צונן באמצע היום.

לראש העמוד

נשארים מעודכנים!

רוצה לקבל המלצות, טיפים ועדכונים לפני כולם?
מומלץ בחום להצטרף לרשימת התפוצה של אתר המטיילים לאוסטרליה וניו זילנד.

אנו נשלח לך את המידע הכי מעודכן שיש!
מבטיחים לא לחפור ;-)

שליחת הטופס מהווה את הסכמתי לקבלת דיוור מאתר ״אוסטרליה וניו-זילנד״