הבלוג שלנו

האי פרייז'ר - הקדמה

האי פרייז'ר (Fraser Island) הוא אי החול הגדול בעולם.
אי חול? יש דבר כזה!
זה לא שיש בו רק חול, אלא שבאי פרייז'ר אין כלל כבישים, ולכן הוא מיועד לרכבי שטח בלבד.
למעשה, חצי מהאי פרייז'ר מכוסה ביערות גשם עבותים, כיאה לאקלים הסאב-טרופי המאפיין אותו.

האי פרייז'ר שוכן במדינת קווינסלנד, בחוף המזרחי של אוסטרליה.
שטחו של האי פרייז'ר הינו 1,840 קמ"ר ואורכו המרבי הינו 120 ק"מ.
נסיעה לאורך האי פרייז'ר לוקחת כשעתיים בהתחשב בתנאי הדרך, ולכן חשוב להתייחס למורכבות הלוגיסטית שבשכירת רכב שטח עצמאי.

שמו המקורי של האי פרייז'ר הוא K'gari, שמשמעותו בפי הילידים הוא "גן עדן".
לפי סיפור האבורג'יני של שבט Butchulla, האלה K'gari נשלחה מגן עדן כדי ליצור אדמה, הרים ומקורות מים.
היא התאהבה בארץ ולא רצתה לעלות חזרה לשמיים.
האל הגדול הפך אותה ל"אי גן העדן" – האי K'gari.

האי פרייז'ר קרוי על שמה של אליזה פרייז'ר.
בעלה והיא היו על סירה שנסחפו לאי במאה ה-19, והוא נהרג.
היא יצאה למסעות ברחבי הממלכה הבריטית והפכה למפורסמת עקב הסיפורים והתיאורים של תקופתה באי.
עם זאת, תקופת שהותה באי אינה ברורה לחלוטין מכיוון שאליזה סיפרה גרסאות שונות למה שקרה בפועל.

לצפייה במפת האי

רצועת החוף המזרחית באי פרייז'ר
נגן וידאו

איך מגיעים לאי פרייז'ר?

האי פרייז'ר נמצא כשלוש וחצי שעות נסיעה מבריסביין (Brisbane), עיר הבירה של מדינת קווינסלנד.
העיירה הקרובה ביותר היא הרווי ביי (Hervey Bay), ממנה ואליה יוצאת מעבורת מספר פעמים ביום, ומעבירה תיירים וסחורות בין היבשת והאי.

נקודות היציאה המרכזיות לאי הן הרווי ביי (Hervey Bay), ריינבו ביץ' (Rainbow Beach), עיירה השוכנת מדרום לאי, ונוסה הדס (Noosa Heads), עיירת נופש פופולרית השוכנת כשעתיים נסיעה מדרום לאי.
בעוד שהמעבורת מהרווי ביי אורכת כ-45 דקות ומגיעה למרכז האי, המעבורת מריינבו ביץ' יוצאת מנקודה בשם Inskip Point, והמעבורת אל האי אורכת כ-10 דקות בלבד ומגיעה לשפיץ הדרומי שלו.

באי אין שדה תעופה מסודר, ולכן ההגעה הינה דרך הים בלבד.

המעבורת לאי פרייז'ר מהרווי ביי

נקודות עניין באי פרייז'ר

באי פרייז'ר מספר רב של נקודות עניין, הפרושות ברובן לאורך החוף המזרחי של האי, המשמש כ"דרך מהירה" להגיע מצד לצד, ובמרכזו.

בפנים האי:

אגם McKenzie נחשב לאגם היפה ביותר באי – החול הרך והלבן שסמוך אליו, בתוספת המים הכחולים, מייצרים מחזה מרהיב.
השחייה באגם מותרת.
אגם Wabby הוא האגם העמוק באי – עומקו כ-13 מטרים, והוא קטן משמעותית מאגם McKenzie.
אגם Basin הוא אגם הנמצא באחת הנקודות הגבוהות באי – זהו אגם קטן ועגול הנמצא בתוך יער הגשם ומימיו מעט עכורים, אך ניתן לשחות בתוכו ללא חשש.
Central Station הוא אתר היסטורי בו השתמשו בעבר להעברת סחורות ועצים.
במקום מיצגים מתקופת הפעילות, ומסלול הליכה בתוך נחל Wanggoolba, נחל צלול (השחייה אסורה) בתוך יער הגשם.

בחלק המרכזי של החוף המזרחי:

– החוף המזרחי הוא כאמור החוף המרכזי באי – מהירות הנסיעה בו הינה עד 80 קמ"ש ולאורכו מפוזרים מספר אתרי קמפינג.
החלק המרכזי של החוף נקרא "חוף 70 המיילים" (70 Mile Beach).
Eli Creek הוא נחל הזורם ממרכז האי ונשפך לחוף המזרחי – לאורך הנחל דק עץ שניתן ללכת לאורכו ולחזור באמצעות שחייה בתוך הנחל – מי הנחל צלולים מאוד כתוצאה מהחול שמסנן אותם. 3.5 מיליון ליטרים של מים צלולים נשפכים בכל שעה אל הים מהנחל.
הפינקלס (The Pinnacles) הם צורות סלעים שנוצרו כתוצאה מהחול במשך מיליוני שנים.
ניתן לראותם במהלך הנסיעה על החוף המזרחי.
– שלד הספינה Maheno שוכן על החוף המזרחי של האי – הספינה נקלעה לציקלון קשה ב-1935 ונמצאה על חופי האי.

בצפון-מזרח האי:

– Indian Head היא הנקודה המזרחית ביותר באי, ונמצאת בחלקו הצפוני של החוף המזרחי.
זוהי נקודת תצפית מצוינת לזריחה או לצפייה בלווייתנים, המגיעים לאזור בין החודשים יוני-נובמבר.
– בריכות השמפניה (Champange Pools) נמצאות בצפון האי – זוהי רשת של בריכות טבעיות שנוצרו כתוצאה מהסלעים.
מסלול קצרצר העשוי מעץ מוביל אליהן, וניתן להשתכשך בהן במהלך היום.

Eli Creek - לקחת אבוב וליהנות מהמים
בריכות השמפנייה שבצפון האי

אפשרויות טיול באי פרייז'ר

סיורים מאורגנים ברמות יוקרה שונות (החל מתרמילאים ועד לטיולי פרימיום) יוצאים אל האי פרייז'ר ואורכים בין 1-3 ימים.
באי שני מלונות בדרגת 3-4 כוכבים.
ניתן להזמין חבילת נופש הכוללת מלון, העברות וסיורים או להזמין מלון בלבד ולשכור ג'יפ ייעודי באי – היציאה והחזרה הן מהרווי ביי, דרך המעבורת הנמצאת בפרבר בשם River Heads.

לחילופין, ניתן לשכור ג'יפ עצמאית ולטייל באי, אך אופציה זו דורשת הוצאת רישיונות ואישורים לנסיעה ולינה על האי והזמנת מקום במעבורת הרכבים.
רכבים שאינם ייעודיים לאי פרייז'ר אינם מבוטחים ועל כן אינם מורשים לעלות על האי.
חשוב לזכור כי הנהיגה היא בתנאי שטח לא פשוטים.

למעט הנהיגה לאורך החוף, האי פרייז'ר מתאפיין בחולות רכים (בייחוד כשלא יורדים גשמים), ורכבים שנהגיהם חסרי ניסיון נוטים להיתקע.
חלק מהדרכים צרות ולא מאפשרות מעבר של יותר מרכב אחד במקביל, מה שיוצר צוואר בקבוק שעלול לעכב את התנועה במשך דקות ארוכות.
על כן, מומלץ לגזור זמנים במהלך הנסיעות באי ולהתכונן לזמני נסיעה ארוכים מהרגיל.
דירות ובתים להשכרה מוצעים באזורים שונים באי.
לאורך החוף המזרחי ממוקמים אתרי קמפינג, ויש לרכוש אישור קמפינג על מנת לשהות באחד מהם (על בסיס כל הקודם זוכה).

החוף המערבי באי פרייז'ר - מים רגועים, דיג, קיאקים וכניסה בטוחה למים

אטרקציות באי פרייז'ר

מלבד הטבע הקסום שמאפשר רחצה במקורות המים, תצפיות והליכות ביערות הגשם, ניתן ליהנות מאטרקציות שונות בתשלום ברחבי האי פרייז'ר.
לווייתנים מסוג Humpback מופיעים בחופי האי בחודשי החורף האוסטרלי, בין יוני לאוקטובר – זוהי עונת הנדידה שלהם, וסיורים יומיים יוצאים מהאי או מהרווי ביי.

טיסות נוף מתבצעות בחוף המזרחי, "הדרך המהירה" של האי.
למעשה, החוף משמש כמנחת מאולתר, ושכיח לראות מטוסים קלים המנמיכים גובה ונוחתים באמצע החול.

במרכז החלק המערבי של האי, הנמצא בין האי ליבשת ובסמוך לעגינת המעבורת, ניתן להיכנס למים באופן חופשי וללא חשש מגלים גדולים או מערבולות, כפי שיש בחוף המזרחי, החשוף לאוקיינוס השקט.
ניתן לשכור קיאק, לעשות שנורקל או לצאת לדיג עצמאי/מאורגן.
גם במקרה הזה, ניתן להזמין את השירותים דרך המלונות או עצמאית דרך סוכן/אינטרנט.

המלונות באי מאפשרים סיורים בלעדיים הכוללים התמקדות בנושאים ספציפיים (טבע, היסטוריה וכדומה).

מטוסים נוחתים לאחר טיסת נוף מעל האי

דברים נוספים שכדאי לדעת

זריחה ושקיעה באי הן שתי תופעות מרהיבות, הודות לראות הנפלאה השוררת באי ברוב ימות השנה.
ניתן לנסוע בין החוף המזרחי (זריחה) למערבי (שקיעה) דרך יערות הגשם העבותים.

כלבי דינגו, כלב בר אנדמי (מקורו באוסטרליה), מסתובבים באופן חופשי באי.
אוכלוסייתם הידלדלה בשנים האחרונות עקב ציד ובנייה, אך הם עדיין תושבי קבע באי.
זוהי הזדמנות כמעט חד-פעמית לצפות בהם בטריטוריה הטבעית שלהם, אך יש להתרחק מהם ולא ליצור איתם קשר ישיר מחשש לתקיפה.
תקיפות דינגו מתרחשות לעיתים רחוקות, אך עלולות לגרום לנזק רציני.
ילדים הם קורבן מועד עבור הדינגו, בשל גודלם היחסי.

הקליטה הסלולרית באי מצומצמת, למעט בחופים ובבתי המלון.
מומלץ להגיע עם מזון בסיסי (חטיפים, בקבוקי מים) משום שבאי מרכול אחד שמחיריו בהתאם.

טיול באוסטרליה
שקיעה בחוף המערבי של האי פרייז'ר. באופק, היבשת המרכזית

הסיפור שלי באי פרייז'ר

לאי פרייז'ר הגעתי פעמיים.
הייתי חייב, זו הייתה חוויה מתקנת.

בפעם הראשונה שהגעתי לאי פרייז'ר, אי שם ב-2014, יצאתי מהעיירה ריינבו ביץ' (Rainbow Beach), שם פגשתי בחור ישראלי ושלוש בחורות גרמניות, שהצטרפו לג'יפ שלי.
הג'יפ שלי, מודל 1995, ידע ימים טובים יותר, אבל החלטתי לקחת את הסיכון ולעלות איתו לאי.
מזג האוויר לא האיר פנים, ולצד יום מעונן ירדו מספר גשמים.
כבר מהרגע הראשון, הבנתי שזה הולך לכיוון לא טוב.
הרכב לא הצליח להתמודד עם החול הטובעני, ומערכת השטח לא תפקדה.
החלטנו להישאר על קו החוף ולמצוא אתר קמפינג בהתאם.

בבוקר למחרת, ניסינו לתקן את הרכב אצל המכונאי היחיד באי, אך התברר שהוא חולה במחלה סופנית ובקושי מתפקד.
בלית ברירה הפקדנו את הרכב בידיו, ולאחר זמן מה, יצאנו בחזרה לדרכנו.
חוסר המזל המשיך לפקוד אותנו, והתיקון שבוצע לא הועיל.
נאלצנו לשוב אל המכונאי (תוך כדי שנתקענו עוד פעם-פעמיים) ודרשנו את הכסף בחזרה.
החלטנו שאין טעם להישאר, וחזרנו במעבורת, כך שהיינו על האי יום וחצי בלבד מתוך שלושה מתוכננים.

אוסטרליה למטייל
מקימים אוהלים באחד מאתרי הקמפינג לאורך החוף המזרחי

סיבוב שני
ב-2019, עם ביקורי הנוסף באוסטרליה, החלטתי שהפעם שום רכב לא ימנע ממני לטייל באי.
הזמנתי ארבעה לילות באי, שכללו שני לילות במלון עם העברות וסיור יומי, ושני לילות בסיור מאורגן.
התברר לי שאני רדוף פנצ'רים ובעיות מכניות, שעה שגלגל האוטובוס התפוצץ לגמרי ונאלצנו לעצור את הסיור ולהחליף אותו בשטח.
גלגל של אוטובוס לא דומה בשום צורה לגלגל של רכב, וכך מצאנו את עצמנו עומלים שעה ארוכה כדי לחפור, להוציא, להחליף ולבדוק שהכל כשורה.

מיותר לציין שהסיור נעשה צפוף משמעותית והזמן בחלק מהאתרים צומצם.
לאחר יומיים במלון, עם כל הפינוקים הכלולים מסביב, התחלתי את הסיור המאורגן, שהיה מקיף יותר מהטיול היומי והגיע לנקודות נוספות באי.
הפעם הכל עבד כשורה, ועם מדריך מקצועי שחי באי 20 שנה, לא הייתה אפשרות לפספס כלום.
הקצב זרם, האנשים בטיול היו נהדרים, ולאור היכרותו המעמיקה של המדריך עם האי, הגענו למקומות שתיירים רגילים לא מגיעים בד"כ, מה שהוסיף לחוויית הטיול.

חוויה מתקנת – הושלם!

ככה נראתה הדיונה הסודית שלקח אותנו המדריך בטיול המאורגן אחרי שרצנו אותה למטה

סיכום

האי פרייז'ר הוא גן עדן אמיתי.
הוא מתאים לכל סוגי המטיילים ולכל סוגי הטיולים.
גם האקלים הנוח שלו מאפשר טיול לאורך כל השנה, עם טמפרטורות שנעות סביב 20-25 מעלות ביום.
המיקום שלו, הסביבה שלו והניתוק היחסי שלו מקנים יתרון יחסי נהדר על אתרים נוספים באוסטרליה בכלל, והוא זוכה בצדק להילה ולמקום של כבוד ברשימת המקומות שאסור להחמיץ באוסטרליה.
כשאתם מגיעים לאוסטרליה, פרייז'ר איילנד חייב להיות שם!

אוסטרליה טיול
אגם McKenzie המדהים

לראש העמוד

נשארים מעודכנים!

רוצה לקבל המלצות, טיפים ועדכונים לפני כולם?
מומלץ בחום להצטרף לרשימת התפוצה של אתר המטיילים לאוסטרליה וניו זילנד.

אנו נשלח לך את המידע הכי מעודכן שיש!