מידע שימושי – ניו-זילנד

התנהלות כספית בטיול – איך עושים את זה נכון?

מבוא

התנהלות כספית בטיול היא חלק חשוב מאוד בהצלחתו, כשעושים זאת נכון, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה מנטלית.

אנחנו לא אוהבים להרגיש שבזבזנו כסף לחינם, אבל נשמח לדעת שהשקענו (יחי ההבדל בטרמינולוגיה) את הכסף בצורה נכונה "והרווחנו" משהו בדמות חוויה או מוצר.

כמטיילים, תיתקלו הרבה בשאלה איך בשאלת התנהלות כספית בטיול, אך איך אפשר להגדיר התנהלות כספית נכונה?

התנהלות כספית נכונה היא התנהלות בה אנחנו מוציאים את הכסף על דברים שמעניקים לנו ערך חיובי – אפשר למדוד את זה ריאלית באמצעות "כמה הוצאנו בפועל?" ואפשר למדוד את זה מנטלית ופסיכולוגית באמצעות "כמה נהניתי מזה?".

אני בכוונה לא הולך לקבוע נחרצות איזו גישה נכונה יותר, אבל השיטה שלי היא פשוטה – האם אני מרגיש טוב אחרי ההוצאה או לא?

בדומה לכל מדינה בעולם, גם לניו זילנד ואוסטרליה יש מטבעות מקומיים – הדולר הניו זילנד (NZD) והדולר האוסטרלי (AUD).

הטיול בהן אינו יקר בהכרח, אך היותן מדינות מערביות המספקות שירותים מתקדמים, הופך אותן ליקרות יחסית לאזורים אחרים בעולם.

התנהלות נכונה עם כסף באוסטרליה וניו זילנד יכולה לחסוך סכום משמעותי לאורך זמן.

עלות ממוצעת חודשית היא דינמית נובעת ונגזרת מרמת המחייה בטיול.

נהוג להגיד שעלות ממוצעת לתרמילאי היא 2500 דולר מקומי לחודש, אך זוהי הערכה גסה שתלויה במספר גורמים.

עלות ממוצעת למשפחה/זוג היא דינמית בהרבה, שכן אפשרויות התקציב שונות ומאפשרות רמת מחייה גבוהה יותר.

ארבעה גורמים מרכזיים משפיעים על ההוצאה הכספית החודשית הממוצעת:

  1. איך מתניידים?
  2. כמה אטרקציות עושים?
  3. איפה ישנים?
  4. מה אוכלים?

שאר הפרמטרים הם יחסית קבועים עם סטיות קטנות ואינם משפיעים על התקציב בצורה משמעותית.

במדריך זה נביא מספר דרכי התנהלות נכונה עם כסף באוסטרלה וניו זילנד, כאשר לכל אחת מהדרכים יש את יתרונותיה וחסרונותיה.

התנהלות כספית נכונה
התנהלות כספית נכונה מונעת הוצאות מיותרת במהלך הטיול.
לפני הטיול

עוד לפני הטיול, יש מספר דברים שניתן לעשות על מנת ליצור בסיס טוב להתנהלות כספית נכונה.

ראשית, נתחיל עם הבנק שלנו.

הבנק, לצערי ולצערכם, עובד לפעמים בשיטת "סיר הלחץ".

מה זה אומר בפועל? ככל שמלחיצים אותו יותר וגורמים לו להבין שהוא הולך להפסיד, הוא מתגמש.

לכו לבנק, ספרו להם על הטיול ועל ההוצאה המתוכננת, על כמות העסקאות שתבצעו ותנו להם להציע לכם את התנאים הכי טובים שהם יכולים.

מה שהם מציעים – תסרבו, תבקשו יותר, תגידו להם שבבנק אחר מציעים יותר ולשם אתה הולכים אם הם לא מטיבים את התנאים.

אין צורך להרגיש רגשות אשם – הבנק ירוויח ככה או ככה.

שנית, רצוי לדאוג למצבי חירום, ולצורך כך – העניקו ייפוי כוח בחשבון לאחד מבני המשפחה.

דבר שלישי ואחרון – הגיעו עם כסף מזומן להתחלה.

אני ממליץ על שירות Fly Money, המאפשר לכם להמיר שקלים למטבע מקומי ולקבל את הכסף כבר בנתב"ג.

השירות יחסוך לכם את הטרטור לצאת במיוחד מהבית או לקבל שער המרה בעייתי מהבנק.

זה נוח להגיע למדינה זרה עם סכום כסף התחלתי שיאפשר לעבור בשלום את הימים הראשונים (מוזמנים לקרוא את המאמר על "היום הראשון בטיול" כדי להבין עד כמה טראומטי זה יכול להיות).

להזמנת מטבע זר מ-Flymoney, לחצו כאן.

לתכנן את ההוצאות מראש, להגיע עם תקציב מוגדר.
כרטיסי אשראי בינלאומיים

אופציה זו היא כנראה האופציה הנוחה ביותר, משום שהיא בדיוק כמו בישראל.

כשרוצים לשלם, שולפים את הכרטיס מהארנק ומשלמים.

זה למעשה היתרון המרכזי של שימוש בכרטיסי אשראי, אולם כרטיסי אשראי טומנים בחובם כמה סיכונים שיש לקחת בחשבון.

ראשית, עמלות.

כאשר אתם משלמים בכרטיס אשראי בינלאומי בניו זילנד, הבנק מבצע שתי המרות כסף. הראשונה, משקל לדולר אמריקאי, והשנייה מדולר אמריקאי לדולר מקומי, דבר המייקר מאוד את תהליך התשלום בכרטיס אשראי, במיוחד כאשר זה נעשה לעיתים קרובות (קניות בסופר, תדלוקים, הוסטלים וכדומה).

ניתן לפתור חלקית את סוגיית העמלות באמצעות כרטיס אשראי I Need it.
זהו כרטיס אשראי של MAX מבית לאומי קארד, המציע עמלה מופחתת של 1% בלבד על כל עסקה במטבע זר.

בנוסף, קיימת סכנת גניבת הכרטיס, והתלות בו גדולה מדי כדי לקחת את הסיכון.

לכן, המלצת זהב,  היא בכל מקרה לקחת שני כרטיסי אשראי בינלאומיים (רצוי ויזה או מאסטרכארד, מכיוון שבחלק מהמקומות לא מקבלים אמריקן אקספרס או דיינרס).

בנוסף, בתי העסק עצמם גובים לעיתים עמלת אשראי משלהם, כך שסכום העמלה הכולל עלול להיות לא משתלם.

בניו זילנד ואוסטרליה לא מקבלים כרטיסים מסוג דיינרס או אמריקן אקספרס, ובמקומות הבודדים שכן, העמלה גבוהה מאוד.

כרטיסי אשראי. בינלאומיים ויותר מאחד.
משיכת מזומן

שיטה די דומה לשיטה הראשונה, רק שההבדל המהותי הוא תדירות השימוש בכרטיס.

למעשה, השיטה הזאת מבוססת על הוצאת מקסימום המזומן האפשרי מהכספומט, ולאחר מכן התנהלות עם המזומן עד שנגמר.

הערך המוסף בשיטה זו היא שניתן לחסוך כסף בזמן הארוך (סובייקטיבי כמובן), מכיוון שהוצאת הכסף מהכספומט הופכת למעמסה ויש שליטה ויזואלית על כמות הכסף הקיים.

כסף מזומן נוח מאוד לשימוש, ובמקומות רבים שתגיעו אליהם לא תוכלו לשלם כלל באשראי, לכן כסף מזומן הוא חיוני, ובכל מקרה זה נראה מגוחך לשלם 2 דולר באשראי.

גם כאן, החיסרון המרכזי הוא העמלות אשר גובה הבנק על המרת המטבע, אולם מומלץ להגיע אל הבנק לפני הטיסה ולדון עימם בתנאי המשיכה. (איום לעזוב את הבנק לא עולה כסף).

כאשר מסתובבים עם כסף מזומן מומלץ לחלק את הכסף ל-3 חלקים.

החלק הראשון, כ-5-10% מהסכום, יהיו בארנק במקום נגיש.

החלק השני, כ-25% מהסכום, יהיו בתיק במקום נגיש אך מוסתר מהעין.

החלק השלישי, שאר הסכום, יוחבאו עמוק בתיק ובמקומות לא סטנדרטיים (תיק רחצה, גרביים) על מנת שתמיד יהיה כסף רזרבי לשעת צרה.

אם אתם מסתובבים עם רכב, ניתן להחביא גם בו סכום קטן בלבד ובמקום מוסתר היטב על מנת שישמש לתשלומים מזדמנים או לרזרבה.

התנהלות כספית נכונה
כסף מזומן - נוח להוצאות קטנות, קל לעקוב אחרי ההוצאות.
כרטיס נטען של הדואר

הכרטיס הנטען של הדואר הוא אופציה טובה למי שאין ברשותו כרטיס אשראי בינלאומי.

יש לטעון את הכרטיס באמצעות אתר הדואר ולבצע העברה במטבע שקלי אל המטבע המקומי.

סכום הטעינה המקסימלי לפעם אחת הוא 2500$ אמריקאי (כ-8500 ₪) והסכום החודשי המקסימלי הוא סכום השווה ל-10000 ₪.

הכרטיס עצמו נטען בדולר אמריקאי, יורו או לירות שטרלינג ואין אפשרות לטעון אותו בדולר ניו זילנדי/אוסטרלי.

כרטיס הדואר מתפקד ככרטיס אשראי לכל דבר, כולל עמלות ותשלומי העברה.

היתרון הגדול הוא ההפרדה בין הכרטיס הנטען לבין חשבון הבנק, כך שגם במקרה של גניבה, לא ניתן למשוך או לבזבז סכומי כסף גדולים.

החיסרון בשיטה זו הוא הצורך לטעון את הכרטיס כל פעם מחדש, מה שגורר תשלומי עמלות על כל טעינה וחוסר גמישות.

כרטיס הדואר נטען רק ביום למחרת, כך שצריך לתכנן את הטעינה מראש.

עמלת הטעינה ע"פ אתר הדואר היא 0.8%, אותה יש להוסיף לעמלת ההמרה.

עלות הכרטיס היא 45 ₪.

פתיחת חשבון בנק מקומי

כנראה האופציה המשתלמת ביותר כספית, אולם לא מתאפשרת למי שמטייל לטווח קצר.

פתיחת חשבון בנק אפשרית רק למי שמטייל מעל 3 חודשים.

מתחת ל-3 חודשים, בנקים פשוט יסרבו לבקשה.

מטיילים ישראלים שמגיעים לתקופה ארוכה או לטיול-עבודה יכולים לפתוח חשבון בנק, להעביר אליו את הכסף (עם עמלת העברה יפה), להוציא אשראי ולהתנהל מהחשבון המקומי.

בדרך זו, ההוצאות היומיומיות מצטמצמות ועמלות ההמרה נעלמות כליל.

יש להגיע עם דרכון ואישור על שהייה ארוכת-טווח.

מטיילים עם ויזת טיול-עבודה מחויבים לפתוח תיק מס ולהצהיר על כל הכנסותיהם במהלך הטיול.

כאמור, פתיחת חשבון בנק מקומי מומלצת בעיקר למי שמתכוון לטייל לטווח ארוך, אולם כאמור, נסו להסדיר את עניין העמלות עם הבנק בישראל ותוכלו לחסוך את פרוצדורת הבנק המקומי.

התנהלות כספית
חשבון בנק מקומי. לוקח זמן, מתאים בעיקר למי שמטייל תקופה ארוכה.
המלצות זהב להתנהלות כספית נכונה
  1. על מנת לנהל כראוי את כספכם בטיול, כדאי לבצע רישום מדויק של כל הוצאותיכם במהלכו.
    ערכו רשימה (יש אין ספור אפליקציות לשם כך) בה תזינו את פרטי הרכישות (מהקטנה ביותר ועד לקניית הרכב/טיסה) וכך תוכלו לשלוט בתקציב שהקצבתם לעצמכם.
  2. מטיילים עם שותפים? תכירו את ארנק הטיול.
    כדי לחסוך את העצבים וההתחשבנויות הקטנות, קנו/הביאו ארנק קטן שישמש אתכם להוצאות משותפות.
    משלמים בסופר? מתחלקים בדלק? בשביל זה הוא קיים.
    אפשר לבחור להוריד את אחת מהאפליקציות הייעודיות (Splitwise לדוגמה) או פשוט לרשום ולעקוב אחרי כל הוצאה משותפת.
  1. קניית מוצרים באריזות גדולות מוזילה משמעותית את העלות ליחידה.
    בטיול ארוך (מעל חודש), ניתן להשתמש במוצרים מסוג זה באריזות גדולות (לדוגמה: אבקת כביסה, שמן) ולחסוך כסף וזמן עבור קנייה חוזרת.
  1. חפשו מטיילים שעומדים לסיים את הטיול שלהם ומעוניינים לבצע החלפת כספים.
    החלפה זו אינה כרוכה בתשלום עמלות, אלא באמצעות שער יציג בלבד.
    האינטרס הוא משותף, וניתן להעביר מזומן תמורת מזומן או באמצעות העברה בנקאית.
  1. הביאו דולר אמריקאי/יורו לחירום.
    כסף זה ישמש אתכם אך ורק אם אירעה תקלה שהשאירה אתכם ללא כסף מקומי.
    בכל בנק ניתן להחליף דולר אמריקאי/יורו וזהו פתרון לטווח קצר עד שהכל יסתדר.
כסף זה לא הכל, אבל הוא יכול לקנות לכם חוויות של פעם בחיים.

צרו עימנו קשר ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

לראש העמוד